Vild natur - Tæt på |
|
|
Kubb- / VikingespilletSelvom vi har en boldbane på Gillastugan, behøver ikke alle spil at handle om at flytte rundt på en bold. En god idé er 'kubb-spillet' eller 'viking-spillet', der er et sjovt spil for alle aldersgrupper, der er velegnet til lejrbrug ligesom 'pind-spillet'. Spillet laves bedst af nogle brændestykker, og er derfor nemt at gå til på Gillastugan, hvor brændet ligger i skovbunden. Nedenstående beskrivelse af spillet og billederne har vi med tilladelse lånt fra Det Danske Haveselskabs blad HAVEN nr. 2, 2003. Kubb er et spil, som stammer fra middelalderen. Det spilles overalt i Sverige, men kommer oprindelig fra Gotland. Spillet kaldes nogle steder i Danmark også for vikingspillet. I de senere år har spillet bredt sig også ud over Sveriges grænser og det er fuldt fortjent, for det er et underholdende holdspil. Spillet indeholder elementer som minder om petanque og keglespil, men spillet er et udpræget holdspil, som bade kræver håndelag, taktik og held. Værktøjet til spillet i denne udgave er det enklest mulige: En sav og en økse. Materialerne er som sagt nogle stykker fra brændebunken.
Spillet består af:
Kub spilles af 2-12 spillere, delt op på to hold. Holdene kan hedde hvad som helst, men her kalder vi dem A og B. Spillet starter Spillet går ud på at få væltet modstanderens kubb'er og til sidst kongen. Hvis man kommer til at ramme og vælte kongen under spillet, taber man straks. Der kastes altid med underhåndskast. Kalder man spillet for vikingspillet hedder kubb'erne for vikinger og kongen for høvdingen. Startopstillingen ser du herunder: Regler Reglerne kan variere lidt, men denne version er den oprindelige:
Spillet er i gang Det startende hold (f.eks. A) fordeler kastepindene mellem sig. De kaster på skift eller samtidigt for at vælte hold B's kubb'er. Lad os sige, at de rammer og vælter to kubb'er. Nu skal hold B kaste de to væltede kubb'er over på hold A's banehalvdel. De to kubb'er hedder nu bane-kubb'er. Hvis en kubb ryger udenfor eller ikke kommer helt hen på A's banehalvdel, får hold B et forsøg mere. Lykkes det heller ikke i andet forsøg må hold A bestemme, hvor kubben skal sættes. Fx lige bag kongen, men altid i mindst en kastepinds afstand. Rammer en banekubb en anden, stables de oven på hinanden. Hold A skal rejse B's banekubb'er op. Nu er det hold Bs tur Inden hold B kaster efter hold A's kubb'er skal de først ramme banekubb'erne. Banekubb'erne udgår så af spillet. Vi antager, at hold B er dygtige og foruden de to banekubb'er også vælter en af A-kubb'erne. Den kaster A-holdet så over på B's halvdel. B-holdet rejser denne nye bane-kubb op, hvor den har lagt sig. Nu er det hold A igen Lad os antage, at de er uheldige, og de ikke med nogen af de 6 kastepinde vælter deres banekubb. Så er det hold B's tur. Nu må de rykke frem til banekubbben: linien tværs over banen gennem bane-kubb'en kaldes straflinjen. Det er en ret dramatisk situation for modstanderen, hold A. Nu har hold B virkelig overtaget. De er tættere på og kan nu måske ramme og vælte alle hold A's kubb'er. Vi antager, at de vælter alle A's 4 resterende kubb'er. Så kan de gå tilbage til baglinjen og med de sidste kastepinde vælte kongen, hvorefter de har vundet. Der skal altid være to kastepinde til slut til at vælte kongen. Ellers går spillet tilbage til det andet hold. - God fornøjelse. |
Udlejning: Stine Enevoldsen - (+45) 3168 8818 |